Het balgensysteem van de Steck piano die aan het Compton orgel gekoppeld zit, was hard aan revisie toe. Loszittende trekstangen en lekkende balgen waren de problemen en ondanks deze gebreken deed de piano het nog best goed.

Niet gehinderd door enige kennis en behept met het knutselvirus heb ik dit karwei op me genomen. Omdat ik niet wist wat ik allemaal tegen zou komen heb ik het hele balgenblok mee naar huis genomen en naar de zolder gebracht.

Het blok bestaat uit 4 windlades die boven elkaar gemonteerd zijn.

 

De gedachte was dat de balgjes op de windlade gelijmd zaten, maar dat bleek dus niet zo te zijn. Ze waren met schroeven vanuit de binnenzikant van de windlade vastgezet en moesten dus alle windlades geheel uit elkaar genomen worden.

 

 

Tot overmaat van ramp moesten alle magneten losgenomen worden omdat ze een schroef van de balg afdekten.

 

Verder bleek dat de binnenbalgen ook in een niet al te beste conditie verkeerden en dus ook vervangen moesten worden. Wat een niet al te moeilijke klus leek te zijn, ontaarde in een grote revisie.

 

 

 

Alle balgjes werden ontdaan van het leer en daartoe moesten de zijlatjes verwijderd worden; ongeveer 1400 roestige spijkers heb ik moeten verwijderen.

Veel zijlatjes sneuvelden en ook bleken nogal wat plankjes van de balgen gespleten te zijn; onze "timmerman" Eef heeft een aantal nieuwe plankjes gemaakt van de restanten van een trapleuning die hij gered heeft uit het CBS gebouw!

Ook maakte hij een flink aantal nieuwe zijlatjes en als laatste alle latjes die de balgjes aan de trekstangen koppelen.

 

Het beleren van de 85 balgjes was een hele klus maar was goed te doen, nadat ik wat instructies had gehad van Theo.

De binnenbalgen was een ander verhaal; het is moeilijk uit te leggen maar de foto's laten zien hoe dat systeem in elkaar zit.

Om deze te vervangen moest al het oude materiaal verwijderd worden; gelukkig was het mooi weer en kon ik deze werkzaamheden buiten doen.

Het monteren van de binnenbalgen was niet zo eenvoudig; voordat het leer op de plank gelijmd werd, moest onder het leer een schijf gelegd worden waar later de kleppenstang aan bevestigd moest worden. Foto's geven een indruk hoe een en ander in elkaar zit.

Nadat alle balgjes gelijmd waren en de binnenbalgen ook klaar waren kon met de opbouw begonnen worden. Het was moeilijk om de windlades luchtdicht te krijgen omdat veel schroefgaten uitgelubberd waren en het houtwerk vaak gespleten.

De bedrading naar de magneten heb ik ook gefatsoeneerd en de aansluitingen voorzien van soldeerlippen om een beter contact te verkrijgen. Ook werd de aansluiting van de luchtvoorziening vervangen.

Ik ben er ongeveer 6 weken mee bezig geweest en vóór het begin van het seizoen kon het blok weer in de piano gemonteerd worden en werden alle trekstangen met behulp van zelfborgende moertjes aan de balgen gekoppeld en afgesteld.

Als laatste werden de kleppen afgesteld; elk balgje heeft een inlaat- en uitlaatklep.

De inlaatklep zit in de windlade en moet dus goed afgesteld worden voordat de windlade dicht gaat; de uitlaatklep zit aan de buitenzijde van de windlade en hiermee wordt de juiste werking van de balg afgesteld.

Intussen is er een concert geweest met Len Rawle en Eddie Ruhier en de piano heeft zich kranig geweerd.

 

 

 

 

 

Powered by

powered by

Vertalen

Dutch French German Italian Spanish